Thursday, September 3, 2009

R&R (Remaja & Ramadhan)

Tetamu kita yang mulia datang lagi dengan izin ALLAH. Setakat ini bagaimanakah sambutan yang telah diberikan?Bulan Ramadhan mempunyai pelbagai hikmah.Setengah orang berkata bulan Ramadhan hanya sekadar berpuasa, pandangan merupakan pandangan yang silap.Bulan Ramadhan merupakan syifa' (penawar) bagi kita terhadap amalan kita sepanjang tahun.Dalam bulan ini, dilipat kali gandakan pahala.Inilah sifat ALLAH yang maha penyayang.Dahlah dalam bulan lain pahala dikali dengan sepuluh dan dosa hanya dengan satu, bulan Ramadhan digandakan lagi.MashaALLAH.Bulan ini mestilah dimanfaatkan sepunuhnya agar kita tidak tergolong di kalangan yang rugi.

Remaja........golongan pemuda yang seharusnya mempunyai hamasah(semangat) yang kuat.Remajalah pemimpin masa hadapan ummah ini.Apabila baik remaja sesuatu umat ,maka baiklah umatnya.
Wahai remaja!Ambillah bekalan untuk dibawa ke akhirat pada bulan ramadhan.Pada usia yang muda lebih mudah untuk ditarbiah berbanding usia yang tua.Manfaatkanlah masa dengan zikrullah dan kurangkanlah melakukan perkara-perkara yang lagha.Betapa dedikasikah kita untuk berpuasa pada bulan ini?
Seorang pemuda yang kariernya merupakan pemain bola sepak Inter Milan, Sulley Muntari, sanggup berpuasa pada bulan yang suci ini walaupun dikritik oleh peminatnya sendiri.Ini adalah contoh pemuda yang tidak hidup di dalam negara islam.Bagaimana pula dengan kita?

"Ya ALLAH, limpahkanlah kesabaran terhadap pemuda pemudi ummah ini........"

0 comments:

Post a Comment