Saturday, October 10, 2009

Hayya a'la shalah!!

Solat....,solat..,solat... Asyik ulang ayat itu saje.Cuba tengok dalam Al-Quran.Berape banyak kali diulang "waaqimusshalah" .Apa yang special sangat pasal solat ni? The secret will be unveiled..

ALLAH ta'ala berfirman yang bermaksud:
Bacalah kitab[Al-Quran] yang telah diwahyukankepadamu[Muhammad] dan laksanakanlah solat.Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar.Dan[ ketahuilah] mengingat ALLAH (solat) itu lebih besar [keutamaannya dari ibadah lain].ALLAH tahu apa yang kamu lakukan.

Itulah rahsia didalam Al-Quran .Orang yang menjaga solat itu akan mengingati ALLAH.Ade satu kisah yang ingin ana kaitkan.

Al-kisah.Pada suatu hari, ada seorang mualaf bertanya kepada seorang ustaz tentang hukum berpesta dan pergi kelab malam.Dia (mualaf) berkata dia tidak mampu melepaskan tabiat itu.Ustaz itu kata "ok" tetapi dengan satu syarat."Bila masuk waktu, sembahyang dulu". Lelaki itu pun kata "no problem".

Kenapa ustaz itu kata macam itu?Ini kerana iman dan maksiat tidak boleh berada dalam hati pada waktu yang sama.Inilah yang telah disebut dalam kitab Al-Iman oleh oleh Professor Dr. Majid Az-Zindani.Samalah macam air dan minyak.Tak boleh campur. So, aqimussalah.......

0 comments:

Post a Comment